Feladatok múzeumlátogatás előtt-után

 

Kedves Pedagógusok!

A múzeumlátogatás akkor válik igazán teljessé, ha nem csupán az itt töltött időből áll a választott téma körüljárása, hanem a diákok egy folyamatban fedezik fel a természet szépségét, a vadászat jelentőséges, ősi hivatását, a kastély izgalmas történeteit vagy Széchenyi Zsigmond kalandos utazásait. Fontos, hogy a diákok ráhangolódjanak a témára, felkeltsük érdeklődésüket a kiránduláshoz. A foglalkozás után, szintén nagy szerepe van annak, hogy a múzeumban tapasztaltakat és látottakat rendszerbe foglalják, saját tapasztalataikon keresztül fedezzék fel azokat az elemeket, melyeket hasznosítani tudnak életükben.
A látogatás előtt általános beszélgetésben térjenek ki a múzeum feladataira, szerepére, és a kastély névadójára. Ehhez kínálunk iránymutató, gondolkodtató kérdéseket, feladatokat témánként összegyűjtve, hogy minden korosztálynak a múzeumlátogatás komplex élményt és maradandó ismereteket eredményezhessen.
Eredményes felkészülést kívánunk!

 

A VADÁSZAT SZEREPE A TERMÉSZETBEN ÉS A TÖRTÉNELEMBEN


Óvodásoknak (Mini foglalkozások; Hal(lod)?)

Foglalkozás előtt

    • Milyen a különbségek vannak a vad- és a háziállatok között? Milyen vadállatokat ismersz, amelyek a közvetlen környezetünkben élnek?
    • Ismerkedjenek meg a rókáról, üregi nyúlról és a szarvasokról szóló mesékkel! (Pl.: Egérke piros szegélyes kék kabátja, Vuk, Holló és a róka, Bambi, Szarvas, aki magát csodálta, Vacak a hetedik testvér) Milyennek ismertétek meg ezeket az állatokat?
    • Beszéljétek meg, hogy kik a vadászok és mi lehet a szerepük!
    • Mire kell figyelni a múzeumban? Hogyan kell a múzeumban viselkedni?

Foglalkozás után

    • Hozzatok létre a terem egyik sarkában egy kis „természetet" ágakkal, falevelekkel, termésekkel, homokkal stb. Beszélgessetek a hangulatáról, illatáról, anyagáról...!
    • Utánozzátok az állatok testtartását! Szerintetek milyenek ezek az állatok? Erősek? Félősek? Izgágák...?
    • Milyen érzés volt múzeumba jönni? Hogy érezted magad?

7-12 éveseknek (Erdők ösvényein járva; Sok láb, sok csáp)

Foglalkozás előtt

    • Erdei sétánk alatt, milyen jelekből tudhatjuk meg az erdő állapotát?
    • Mely állatok alszanak téli álmot? Kik költöznek el télen? Mi lehet e jelenségek oka?
    • Mit tudunk tenni a mindennapjainkban annak érdekében, hogy védjük a természetet? (fenntartható természet)
    • Milyen esetben hívnál vadászt segítségül? Milyen esetekben van rájuk szükség? Milyen feladata lehet a természetben?
    • Miért fontos, hogy a természet szépségét egy múzeum is bemutassa? Hasznosnak tartod a múzeumlátogatást?

Foglalkozás után

    • Hozzatok létre az osztályterem egyik sarkában egy kis „természetet" ágakkal, falevelekkel, termésekkel, homokkal stb. Beszélgessetek a hangulatáról, illatáról, anyagáról...!
    • Készítsetek madáretetőt tejes dobozból, töltsétek meg magokkal és tegyétek ki az iskola udvarára! Figyeljétek, milyen madarak gyülekeznek köré!
    • Gyűjtsetek a természet számára hasznos és káros rovarokat! Mutassátok be szerepüket!
    • Játsszátok el, hogyan viselkednek az állatok, ha fáznak, ha melegük van, ha éhesek, ha félnek, vagy ha vadásznak!
    • Játsszátok el drámajátékkal a kastélyban hallott történeteket!
    • Meséljétek el egy általatok kitalált vadászkalandot!

10-14 éveseknek (Mit eszik a...?; Ezerarcú Kárpát-medence, Erdei társkereső, Csodaszarvas nyomában)

Foglalkozás előtt

    • Erdei sétánk alatt, milyen jelekből tudhatjuk meg az erdő állapotát?
    • Milyen állatok éltek régen Magyarországon, amelyek mára már nem élnek itt, vagy nagyon kevés számban vannak jelen? Mi okozhatta eltűnésüket?
    • Hol találkozunk a mindennapjainkban a vadállatokkal? (nem konkrétan az állattal, hanem lehet szimbóluma, ábrázolása, felhasználása stb.)
    • Gondolkozzatok azon, hogy milyen jelekre kell figyelni ahhoz, hogy találkozhassunk vaddal a természetben!
    • Mit tudsz tenni a mindennapjaidban annak érdekében, hogy védd a természetet? (fenntartható természet)
    • Milyen állatokra lehet vadászni Magyarországon? (engedéllyel)
    • Nézzetek utána, milyen vadászjeleneteket örökítettek meg a különböző festményeken, dísztárgyakon? Szerintetek miért pont ezeket?
    • Vizsgáljuk meg Kárpát-medence térképét! Hány féle tájegység található itt, illetve mennyire változatos a domborzata és a vízrajza? Csoportonként gyűjtsetek 5-5 élőlényt minden tájegységhez!

Foglalkozás után

    • Kutatómunka keretén belül keressetek minél több vadállatot, amit háziasított az ember. Tedd párokba a vadállatokat és a háziállatokat!
    • Készítsetek figyelemfelhívó plakátokat egy-egy állat számára! Milyen veszély fenyegeti?
    • Készítsetek figyelemfelhívó plakátot a vizek védelméről!
    • Activity játék: mutogatással, körülírással kell bemutatniuk a választott állatot vagy növényt, úgy hogy a csoport többi tagjának fejtörést okozzon a kitalálása.
    • Játsszátok el drámajátékkal a kastélyban hallott történeteket!
    • Gyűjtsetek minél több legendát és szimbólumot, ami a szarvasokhoz kapcsolódik! Melyik számodra a legérdekesebb és miért?
    • Keressetek olyan mai tárgyakat, eszközöket, melyeken vadak szimbólumai láthatóak!

12 éves kortól (Folyékony élet, Vadászat, mint társas esemény)

Foglalkozás előtt

    • Vizsgáljuk meg, a történelem folyamán, a honfoglalástól napjainkig, miként változott Magyarországon az erdővel borított területek nagysága!
    • Mi jut eszedbe a vadászatról? Mit jelent számodra?
    • Milyen állatokra lehet vadászni Magyarországon? (engedéllyel)
    • Gondolkozzatok azon, milyen fegyverekkel vadásztak a történelem folyamán!
    • Csoportokban gyűjtsetek az utóbbi két évből olyan híreket, melyek vadakról szólnak! (visszatelepülnek a farkasok, vaddisznó szaladgált Budapesten, barnamedvét láttak Nógrád megyében, kiszabadítottak egy beszorult őzet stb.) Gondolkozzatok az események okán!
    • Nézzetek utána, milyen vadászjeleneteket örökítettek meg a különböző festményeken, dísztárgyakon? Szerintetek miért pont ezeket?

Foglalkozás után

    • Keressetek a különböző kultúrákban példákat az ember és természet kapcsolatára! Más országokban mit tartanak háziállatnak, amit Magyarországon nem?
    • Képek segítségével hasonlítsátok össze az ember alkotta és a „vad" természeti tájakat! Fogalmazzátok meg érzéseiteket, véleményetek ezekkel kapcsolatban!
    • Rendezzetek vitafórumot a vadászatról! Beszéljék meg, mik azok az elvek, amik mentén szervezni kell a vadászatot.
    • Mik készülnek a vadakból? Melyik részüket és mire használják fel?
    • Állítsatok össze egy teljes menüsort vadászati vacsorára! Mik kellenek hozzá?
    • Keressetek minél több jelenséget, mi történne, ha nem lenne vadászat!

 

KASTÉLYTÖRTÉNET

Minden korosztálynak: A kastély emlékei

Foglalkozás előtt

    • Milyen érzések, jelzők jutnak eszedbe a kastélyról?
    • Mit jelképez számodra a kastély épülete?
    • Tudtok a városotokhoz köthető izgalmas történeteket? Meséljétek el a többieknek!
    • Szerinted kik lakhattak a hatvani kastélyban? Királyok, főurak, nemesek, híres emberek? Támasszátok alá a választásotokat!
    • Helyezd el a térképen Hatvan városát! Kutassátok fel, hol volt még a Grassalkovich-családnak kastélya, mekkora volt az uradalom. Beszéljétek meg, mi kellett tennie Grassalkovich I. Antalnak, hogy kiépítse uradalmát, illetve ahhoz hogy gazdaságosan fent tudják tartani?
    • Te hogyan mutatnád be a kastély lakóinak életét a kiállításban?

Foglalkozás után

    • Rajzoljátok le az élményeiteket, mi tetszett a legjobban a kastély-séta alatt! Rajzoljátok oda magatokat is!
    • Melyik volt a kedvenc tárgyad/helyiséged? Miért?
    • Készítsétek el képekkel színesítve a kastély történetének idővonalát!
    • Játsszátok el drámajátékkal a kastélyban hallott történeteket!
    • Mit gondoltok, milyen volt az élet a kastélyban? Milyen lehetett az 1920-as években arisztokrataként élni? Ti mivel töltöttétek volna a mindennapjaitokat a kastélyban?
    • Osszátok négy csoportra az osztályt! Egy nagy ívpapírt szintén osszátok négy részre. Gyűjtsetek 5-5 pontot mi volt a jellemző rájuk, mit tudunk róluk: Grassalkovich I. Antal, Deutsch-család, Hatvany-Deutsch család, Hatvany-család.

 

SZÉCHENYI ZSIGMOND

Minden korosztálynak: Mert a vadászat-áhitat

Foglalkozás előtt

    • Mit jelent a múzeum? Miért fontos múzeumba járni?
    • Te milyen állatot keresnél meg az utazásaid során? Melyik állattal ismerkednél a legszívesebben?
    • „A vadászat: vadűzés és erdőzúgás, de több erdőzúgás." Mit jelent számodra ez a Széchenyi Zsigmondtól származó idézet?
    • Készítsetek illusztrációt Széchényi Zsigmond egy-egy gyermekkori történetéhez!
    • Beszéljétek meg a ti életetekben melyek a legfontosabb erények és értékek, amiket már gyerekkorotokban el kell sajátítanotok!
    • Mit jelent vadászírónak lenni?
    • Mik szeretnétek lenni, ha felnőttök? Ehhez mit kell tennetek és milyen erényekre, tulajdonságokra van szükségetek?
    • Milyen érzést váltana ki belőled, ha elneveznének rólad egy múzeumot? Mit kell tenni ehhez?

Foglalkozás után

    • Gyűjtsétek össze, milyen állatokkal találkozott Széchenyi Zsigmond! Neked melyik a kedvenced ezek közül? Melyik szerinted a legszebb? Melyik kevésbé szép? Melyik bátor és melyik félős?
    • Játsszátok el drámajátékkal a Széchenyi Zsigmondról hallott történeteket!
    • Te mit tanulmányoznál a vadakon? Miért lenne fontos ezeket vizsgálni?
    • Játsszátok el drámajátékkal a Széchenyi Zsigmondról hallott történeteket!
    • Készítsetek képregényt egy vadászkalandról!
    • Széchenyi Zsigmond bőrébe bújva írjatok le egy általatok kitalált vadászkalandot!
    • Széchényi Zsigmond bőrébe bújva fogalmazzátok meg céljaitokat, terveiteket mielőtt belevágtok az expedícióba!
    • Fogalmazzátok meg egy mondatban, mi lenne a ti vadászhitvallásotok!