Feladatok múzeumlátogatás előtt-után
Kedves Pedagógusok!
A múzeumlátogatás akkor válik igazán teljessé, ha nem csupán az itt töltött időből áll a választott téma körüljárása, hanem a diákok egy folyamatban fedezik fel a természet szépségét, a vadászat jelentőséges, ősi hivatását, a kastély izgalmas történeteit vagy Széchenyi Zsigmond kalandos utazásait. Fontos, hogy a diákok ráhangolódjanak a témára, felkeltsük érdeklődésüket a kiránduláshoz. A foglalkozás után, szintén nagy szerepe van annak, hogy a múzeumban tapasztaltakat és látottakat rendszerbe foglalják, saját tapasztalataikon keresztül fedezzék fel azokat az elemeket, melyeket hasznosítani tudnak életükben.
A látogatás előtt általános beszélgetésben térjenek ki a múzeum feladataira, szerepére, és a kastély névadójára. Ehhez kínálunk iránymutató, gondolkodtató kérdéseket, feladatokat témánként összegyűjtve, hogy minden korosztálynak a múzeumlátogatás komplex élményt és maradandó ismereteket eredményezhessen.
Eredményes felkészülést kívánunk!
A VADÁSZAT SZEREPE A TERMÉSZETBEN ÉS A TÖRTÉNELEMBEN
Óvodásoknak (Mini foglalkozások; Hal(lod)?)
Foglalkozás előtt
-
- Milyen a különbségek vannak a vad- és a háziállatok között? Milyen vadállatokat ismersz, amelyek a közvetlen környezetünkben élnek?
- Ismerkedjenek meg a rókáról, üregi nyúlról és a szarvasokról szóló mesékkel! (Pl.: Egérke piros szegélyes kék kabátja, Vuk, Holló és a róka, Bambi, Szarvas, aki magát csodálta, Vacak a hetedik testvér) Milyennek ismertétek meg ezeket az állatokat?
- Beszéljétek meg, hogy kik a vadászok és mi lehet a szerepük!
- Mire kell figyelni a múzeumban? Hogyan kell a múzeumban viselkedni?
Foglalkozás után
-
- Hozzatok létre a terem egyik sarkában egy kis „természetet" ágakkal, falevelekkel, termésekkel, homokkal stb. Beszélgessetek a hangulatáról, illatáról, anyagáról...!
- Utánozzátok az állatok testtartását! Szerintetek milyenek ezek az állatok? Erősek? Félősek? Izgágák...?
- Milyen érzés volt múzeumba jönni? Hogy érezted magad?
7-12 éveseknek (Erdők ösvényein járva; Sok láb, sok csáp)
Foglalkozás előtt
-
- Erdei sétánk alatt, milyen jelekből tudhatjuk meg az erdő állapotát?
- Mely állatok alszanak téli álmot? Kik költöznek el télen? Mi lehet e jelenségek oka?
- Mit tudunk tenni a mindennapjainkban annak érdekében, hogy védjük a természetet? (fenntartható természet)
- Milyen esetben hívnál vadászt segítségül? Milyen esetekben van rájuk szükség? Milyen feladata lehet a természetben?
- Miért fontos, hogy a természet szépségét egy múzeum is bemutassa? Hasznosnak tartod a múzeumlátogatást?
Foglalkozás után
-
- Hozzatok létre az osztályterem egyik sarkában egy kis „természetet" ágakkal, falevelekkel, termésekkel, homokkal stb. Beszélgessetek a hangulatáról, illatáról, anyagáról...!
- Készítsetek madáretetőt tejes dobozból, töltsétek meg magokkal és tegyétek ki az iskola udvarára! Figyeljétek, milyen madarak gyülekeznek köré!
- Gyűjtsetek a természet számára hasznos és káros rovarokat! Mutassátok be szerepüket!
- Játsszátok el, hogyan viselkednek az állatok, ha fáznak, ha melegük van, ha éhesek, ha félnek, vagy ha vadásznak!
- Játsszátok el drámajátékkal a kastélyban hallott történeteket!
- Meséljétek el egy általatok kitalált vadászkalandot!
10-14 éveseknek (Mit eszik a...?; Ezerarcú Kárpát-medence, Erdei társkereső, Csodaszarvas nyomában)
Foglalkozás előtt
-
- Erdei sétánk alatt, milyen jelekből tudhatjuk meg az erdő állapotát?
- Milyen állatok éltek régen Magyarországon, amelyek mára már nem élnek itt, vagy nagyon kevés számban vannak jelen? Mi okozhatta eltűnésüket?
- Hol találkozunk a mindennapjainkban a vadállatokkal? (nem konkrétan az állattal, hanem lehet szimbóluma, ábrázolása, felhasználása stb.)
- Gondolkozzatok azon, hogy milyen jelekre kell figyelni ahhoz, hogy találkozhassunk vaddal a természetben!
- Mit tudsz tenni a mindennapjaidban annak érdekében, hogy védd a természetet? (fenntartható természet)
- Milyen állatokra lehet vadászni Magyarországon? (engedéllyel)
- Nézzetek utána, milyen vadászjeleneteket örökítettek meg a különböző festményeken, dísztárgyakon? Szerintetek miért pont ezeket?
- Vizsgáljuk meg Kárpát-medence térképét! Hány féle tájegység található itt, illetve mennyire változatos a domborzata és a vízrajza? Csoportonként gyűjtsetek 5-5 élőlényt minden tájegységhez!
Foglalkozás után
-
- Kutatómunka keretén belül keressetek minél több vadállatot, amit háziasított az ember. Tedd párokba a vadállatokat és a háziállatokat!
- Készítsetek figyelemfelhívó plakátokat egy-egy állat számára! Milyen veszély fenyegeti?
- Készítsetek figyelemfelhívó plakátot a vizek védelméről!
- Activity játék: mutogatással, körülírással kell bemutatniuk a választott állatot vagy növényt, úgy hogy a csoport többi tagjának fejtörést okozzon a kitalálása.
- Játsszátok el drámajátékkal a kastélyban hallott történeteket!
- Gyűjtsetek minél több legendát és szimbólumot, ami a szarvasokhoz kapcsolódik! Melyik számodra a legérdekesebb és miért?
- Keressetek olyan mai tárgyakat, eszközöket, melyeken vadak szimbólumai láthatóak!
12 éves kortól (Folyékony élet, Vadászat, mint társas esemény)
Foglalkozás előtt
-
- Vizsgáljuk meg, a történelem folyamán, a honfoglalástól napjainkig, miként változott Magyarországon az erdővel borított területek nagysága!
- Mi jut eszedbe a vadászatról? Mit jelent számodra?
- Milyen állatokra lehet vadászni Magyarországon? (engedéllyel)
- Gondolkozzatok azon, milyen fegyverekkel vadásztak a történelem folyamán!
- Csoportokban gyűjtsetek az utóbbi két évből olyan híreket, melyek vadakról szólnak! (visszatelepülnek a farkasok, vaddisznó szaladgált Budapesten, barnamedvét láttak Nógrád megyében, kiszabadítottak egy beszorult őzet stb.) Gondolkozzatok az események okán!
- Nézzetek utána, milyen vadászjeleneteket örökítettek meg a különböző festményeken, dísztárgyakon? Szerintetek miért pont ezeket?
Foglalkozás után
-
- Keressetek a különböző kultúrákban példákat az ember és természet kapcsolatára! Más országokban mit tartanak háziállatnak, amit Magyarországon nem?
- Képek segítségével hasonlítsátok össze az ember alkotta és a „vad" természeti tájakat! Fogalmazzátok meg érzéseiteket, véleményetek ezekkel kapcsolatban!
- Rendezzetek vitafórumot a vadászatról! Beszéljék meg, mik azok az elvek, amik mentén szervezni kell a vadászatot.
- Mik készülnek a vadakból? Melyik részüket és mire használják fel?
- Állítsatok össze egy teljes menüsort vadászati vacsorára! Mik kellenek hozzá?
- Keressetek minél több jelenséget, mi történne, ha nem lenne vadászat!
KASTÉLYTÖRTÉNET
Minden korosztálynak: A kastély emlékei
Foglalkozás előtt
-
- Milyen érzések, jelzők jutnak eszedbe a kastélyról?
- Mit jelképez számodra a kastély épülete?
- Tudtok a városotokhoz köthető izgalmas történeteket? Meséljétek el a többieknek!
- Szerinted kik lakhattak a hatvani kastélyban? Királyok, főurak, nemesek, híres emberek? Támasszátok alá a választásotokat!
- Helyezd el a térképen Hatvan városát! Kutassátok fel, hol volt még a Grassalkovich-családnak kastélya, mekkora volt az uradalom. Beszéljétek meg, mi kellett tennie Grassalkovich I. Antalnak, hogy kiépítse uradalmát, illetve ahhoz hogy gazdaságosan fent tudják tartani?
- Te hogyan mutatnád be a kastély lakóinak életét a kiállításban?
Foglalkozás után
-
- Rajzoljátok le az élményeiteket, mi tetszett a legjobban a kastély-séta alatt! Rajzoljátok oda magatokat is!
- Melyik volt a kedvenc tárgyad/helyiséged? Miért?
- Készítsétek el képekkel színesítve a kastély történetének idővonalát!
- Játsszátok el drámajátékkal a kastélyban hallott történeteket!
- Mit gondoltok, milyen volt az élet a kastélyban? Milyen lehetett az 1920-as években arisztokrataként élni? Ti mivel töltöttétek volna a mindennapjaitokat a kastélyban?
- Osszátok négy csoportra az osztályt! Egy nagy ívpapírt szintén osszátok négy részre. Gyűjtsetek 5-5 pontot mi volt a jellemző rájuk, mit tudunk róluk: Grassalkovich I. Antal, Deutsch-család, Hatvany-Deutsch család, Hatvany-család.
SZÉCHENYI ZSIGMOND
Minden korosztálynak: Mert a vadászat-áhitat
Foglalkozás előtt
-
- Mit jelent a múzeum? Miért fontos múzeumba járni?
- Te milyen állatot keresnél meg az utazásaid során? Melyik állattal ismerkednél a legszívesebben?
- „A vadászat: vadűzés és erdőzúgás, de több erdőzúgás." Mit jelent számodra ez a Széchenyi Zsigmondtól származó idézet?
- Készítsetek illusztrációt Széchényi Zsigmond egy-egy gyermekkori történetéhez!
- Beszéljétek meg a ti életetekben melyek a legfontosabb erények és értékek, amiket már gyerekkorotokban el kell sajátítanotok!
- Mit jelent vadászírónak lenni?
- Mik szeretnétek lenni, ha felnőttök? Ehhez mit kell tennetek és milyen erényekre, tulajdonságokra van szükségetek?
- Milyen érzést váltana ki belőled, ha elneveznének rólad egy múzeumot? Mit kell tenni ehhez?
Foglalkozás után
-
- Gyűjtsétek össze, milyen állatokkal találkozott Széchenyi Zsigmond! Neked melyik a kedvenced ezek közül? Melyik szerinted a legszebb? Melyik kevésbé szép? Melyik bátor és melyik félős?
- Játsszátok el drámajátékkal a Széchenyi Zsigmondról hallott történeteket!
- Te mit tanulmányoznál a vadakon? Miért lenne fontos ezeket vizsgálni?
- Játsszátok el drámajátékkal a Széchenyi Zsigmondról hallott történeteket!
- Készítsetek képregényt egy vadászkalandról!
- Széchenyi Zsigmond bőrébe bújva írjatok le egy általatok kitalált vadászkalandot!
- Széchényi Zsigmond bőrébe bújva fogalmazzátok meg céljaitokat, terveiteket mielőtt belevágtok az expedícióba!
- Fogalmazzátok meg egy mondatban, mi lenne a ti vadászhitvallásotok!